Wyróżnienie towaru na sklepowej półce

Sprzedawcy i producenci stosują całą gamę sztuczek zmierzających do tego, aby zachęcić klienta do wybrania produktu konkretnej marki lub ogólnie do zrobienia zakupów. Pakiet zawodowych tricków jest dość stały – a konsumenci wciąż się na niego łapią.

  1. Układ towarów w sklepie – jest starannie zaplanowany według odpowiednich ciągów skojarzeń i zmieniany regularnie, aby klienci zbyt do niego nie przywykli. Najpotrzebniejsze na co dzień artykuły, np. chleb i mleko, znajdują się w oddaleniu od wejścia, aby konieczne było przejście między wieloma regałami. Ciastka zawsze są w pobliżu kawy, odświeżacze powietrza blisko papieru toaletowego, a słone przekąski niedaleko piwa. Przy kasach znajdują się batoniki i cukierki, a latem także lody – gdy dłuży się nam oczekiwanie w kolejce, chętniej sięgniemy po słodycze.listwy cenowe w sklepie
  2. Najdroższe towary są na linii wzroku, tańsze – niżej i należy się do nich schylić. Jeśli ktoś planuje zakup produktu określonej marki, to nachyli się po niego, ale jeśli nie jest zdecydowany lub się spieszy, szybciej sięgnie po to, co jest pod ręką.
  3. Informacje o promocjach, kolorowe naklejki, woblery i listwy cenowe – pomagają wyróżnić towary i wskazać najbardziej atrakcyjne ceny. „Wyspy” i kosze z towarami pojawiającymi się tylko na jakiś czas lub będącymi w promocji również bardziej zachęcają do kupna.
  4. Opakowania wywołują w kliencie określony ciąg skojarzeń – serek z wesołą krówką na opakowaniu wydaje się bardziej atrakcyjny i naturalny niż ten, na którym tej krowy nie ma. Hasła z rodzaju „lekki i puszysty” także kuszą, o ile nie spojrzy się na skład by zobaczyć, dzięki czemu jest tak puszysty.
  5. Sklepowe wózki i koszyki na kółkach – ułatwiają zrobienie większych zakupów, a klienci w znacznie mniejszym stopniu odczuwają ciężar rzeczy, które wybrali. Nosząc koszyk w ręce byliby zmuszeni jeszcze raz przemyśleć swoje decyzje.

kosze w supermarkecie